PZL.43 Czajka był polskim samolotem rozpoznawczym i bombowym w układzie dolnopłata z okresu międzywojennego oraz II wojny światowej.
- Maszyna została oblatana w 1936 r., a jej produkcja trwała w latach 1937-1939.
- Napęd zapewniał pojedynczy silnik Gnome-Rhone 14Kfs albo 14NO1 o mocy 930 i 980 KM.
- Samolot miał 9,95 m długości, przy rozpiętości skrzydeł rzędu 13,95 metra.
- Uzbrojenie pokładowe składało z czterech karabinów maszynowych kal. 7,92 i 7,7 mm.
- Maszyna mogła też zabierać ładunek bomb o masie do 700 kilogramów.
PZL.43 Czajka został opracowany w Państwowych Zakładach Lotniczych jako eksportowa wersja eksploatowanego w Polsce samolot PZL P.23 Karaś.
Od swego pierwowzoru różnił się przede wszystkim zupełnie inną jednostką napędową, zmienionymi rozmiarami, zmodernizowaną kabiną załogi, nowym śmigłem oraz wydatnie wzmocnionym uzbrojeniem pokładowym.
Maszyna była eksportowana do Bułgarii, gdzie spotkała się pochlebnymi opiniami i była lubiana przez pilotów. W lotnictwie tego kraju samoloty PZL.43 Czajka pozostawały aż do początku 1945 roku.
Warto dodać, że kilka sztuk tych samolotów, których nie zdążono wysłać do Bułgarii przed wrześniem 1939 roku, wzięło udział w kampanii wrześniowej w lotnictwie polskim.