W latach osiemdziesiątych seria 700 Volvo była zapowiedzią linii produkcji samochodów. Wprowadzony po raz pierwszy w 1982 roku, charakteryzował się dużą dbałością o szczegóły i wysokim poziomem wykończenia, zgodnym z pozycją premium, do której dążył zarówno na rynku europejskim, jak i amerykańskim.
Pierwszym wypuszczonym modelem było Volvo 760. Początkowo dostępny w konfiguracji sedan, był godny uwagi pod względem konstrukcyjnym ze względu na czyste, kwadratowe linie i pionową tylną szybę. Układ napędowy, jak go nazywano, był dostępny z jednym z dwóch 6-cylindrowych silników, wtryskiem benzyny w układzie V i pojemności skokowej 2,849 cm3, a także 6-cylindrowym rzędowym turbodieslem od 2,383 cm3.
W 1985 roku oferta została rozszerzona wraz z wprowadzeniem wersji kombi, która odniosła znaczący sukces komercyjny na niektórych rynkach europejskich, częściowo ze względu na równowagę między komfortem a wszechstronnością. Gama silników seryjnych została również później rozszerzona wraz z wprowadzeniem nowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem.